Leveransautomatisering med robotar eller drönare gör det möjligt effektivisera last-mile-leveransen.

Autonoma drönare och robotar för last-mile

Last-mile-leveransen, den sista biten av en transport, den till mottagarens hem eller företag,
är ofta en av de mest ineffektiva delarna i en transportkedja. Detta beror på flera saker,
bland annat höga kostnader (nästan 50% av de totala fraktkostnaderna), otillräcklig
ruttplanering, föråldrad teknik, samordnings- och kommunikationsfrågor etc.

Leveransautomatisering med robotar eller drönare gör det möjligt effektivisera last-mile-
leveransen.

Leveransautomatisering med robotar eller drönare gör det möjligt effektivisera last-mile- leveransen.
Giganter som Amazon har redan börjat utveckla lösningar för att använda drönare och leveransrobotar för autonoma, snabba och i vissa fall mer praktiska leveranser.

Grubhub, ett amerikanskt företag som tar emot beställningar av mat online, kommer snart att börja att
använda robotar från Cartken för att leverera mat på amerikanska universitetscampus.
I Sverige ligger vi inte riktigt lika långt framme...

Är drönare skönare?

Drönarleveranser har länge känts som science fiction. Företag har pratat om dem i nästan ett decennium, men nu börjar det hända saker. Amazon har genom sin ”Prime Air”-division börjat testa drönare för leveranser i vissa områden i USA läs mer här

Drönare använder kortast möjliga avstånd – fågelvägen – från källa till destination och kan därmed minska leveranstider.

Dessutom, till skillnad från robotar, utsätts drönare inte särskilt mycket för risken att skadas medan de glider över himlen.
Traditionella leverans med ”mänskliga operatörer” använder i regel bilar eller andra fossildrivna fordon, även om cykel och eldrivna fordon också förekommer. Fordonsutsläpp gör att traditionella produktleveransmetoder kan vara skadliga för vår miljö.

Drönare å andra sidan är i regel batteridrivna och de kan leverera varor över stora avstånd utan nämnvärda energi eller bränslebehov.

Ur ett utsläppsperspektiv kan drönare därför vara ett bättre alternativ än vanliga leveranser.
Drönare tampas dock fortfarande med en uppsättning av andra problem, vilket kan hindra att de får en allmän acceptans.

En begränsning med att använda drönare är de måste uppfylla strikta och regulatoriska krav för att hantera många av de utmaningarna de medför–
drönare som kraschar, kapas, försvinner etc. Dessutom, på en rent operativ plan, erbjuder
drönare inte precis vad vi kan kalla "last-mile-leverans"

Drönare, även om de är extremt användbara när det är nödvändigt att ta den kortaste möjliga vägen till en destination, kanske inte är särskilt praktiska för alla kunder eller alla typer av leveranser.

Men är robotar bättre än drönare?

Att få produkter levererade från luften är fortfarande ett nytt koncept, särskilt för oss i Sverige.
Leverans med drönare kräver att mottagaren går utomhus för att ta emot en leverans (oh, hemska tanke…), särskilt om de bor i ett flervåningshus.

Och såvida inte varorna som har beställts anländer i stort sett omedelbart är det nog inte många som kommer att ge upp bekvämligheten med en riktig hemleverans till dörren.

Detta kommer att vara ännu tydligare när nyhetens behag med drönarleverans försvinner.
Å andra sidan kan en leveransrobot – som den tvåfota robot som tillverkas av
Agility Robotics – erbjuda last-mile-leverans i ordets rätta bemärkelse.

Sådana robotar kan gå i trappor och navigera genom stängda utrymmen för att erbjuda hemleverans till människor. Detta kan inte bara att öka bekvämligheten för kunderna utan kan också visa sig vara avgörande i fall där människor inte kan eller vågar sig ut ur sina hem,
till exempel när kunden är en pensionär utan hjälp eller när det finns en pandemiinducerad nedstängning.

Faktum är att sådana robotar också kan minimera spridningen av infektionssjukdomar, vilket är ett problem när mänskliga leveransmedel är inblandade.

Utrustade med datorseende skulle de också kunna se om varorna de bär är i acceptabelt
skick, vilket är svårt att övervaka med mänskliga operatör.

I framtiden kanske vi inte behöver välja

Som du kan ana har både leveransdrönare och robotar sina respektive fördelar och
begränsningar.

Även om drönare är snabba, kan de inte nå alla platser som en människa eller robot kan.
Och medan robotar kan komma åt stängda områden, kan de inte resa lika snabbt som drönare.
I båda fallen kommer automatisering av last-mile-leverans att kräva stora investeringar från logistikbolag och e-handelsföretag. Initialt kan de nog behöva välja mellan absolut hastighet och absolut bekvämlighet när de väljer mellan leveransrobotar och drönare.

Men när kostnadsskillnaderna för båda dessa tekniker blir snarlika är det nog inte helt ovanligt med en hybridflotta av robotar på marken och drönare i luften.

Även om ingen av våra samarbetspartners erbjuder leverans med drönare eller robot i dagsläget så ser
vi på Fraktus ändå med spänning fram emot teknikutvecklingen inom logistikvärlden.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Fraktus AB, orgnr. 556839-2418 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata