Autonoma drönare och robotar för last-mile
Last-mile-leveransen, den sista biten av en transport, den till mottagarens hem eller företag,
är ofta en av de mest ineffektiva delarna i en transportkedja. Detta beror på flera saker,
bland annat höga kostnader (nästan 50% av de totala fraktkostnaderna), otillräcklig
ruttplanering, föråldrad teknik, samordnings- och kommunikationsfrågor etc.
Leveransautomatisering med robotar eller drönare gör det möjligt effektivisera last-mile-
leveransen.
Leveransautomatisering med robotar eller drönare gör det möjligt effektivisera last-mile- leveransen.
Giganter som Amazon har redan börjat utveckla lösningar för att använda drönare och leveransrobotar för autonoma, snabba och i vissa fall mer praktiska leveranser.
Grubhub, ett amerikanskt företag som tar emot beställningar av mat online, kommer snart att börja att
använda robotar från Cartken för att leverera mat på amerikanska universitetscampus.
I Sverige ligger vi inte riktigt lika långt framme...
Är drönare skönare?
Drönarleveranser har länge känts som science fiction. Företag har pratat om dem i nästan ett decennium, men nu börjar det hända saker. Amazon har genom sin ”Prime Air”-division börjat testa drönare för leveranser i vissa områden i USA läs mer här
Drönare använder kortast möjliga avstånd – fågelvägen – från källa till destination och kan därmed minska leveranstider.
Dessutom, till skillnad från robotar, utsätts drönare inte särskilt mycket för risken att skadas medan de glider över himlen.
Traditionella leverans med ”mänskliga operatörer” använder i regel bilar eller andra fossildrivna fordon, även om cykel och eldrivna fordon också förekommer. Fordonsutsläpp gör att traditionella produktleveransmetoder kan vara skadliga för vår miljö.
Drönare å andra sidan är i regel batteridrivna och de kan leverera varor över stora avstånd utan nämnvärda energi eller bränslebehov.
Ur ett utsläppsperspektiv kan drönare därför vara ett bättre alternativ än vanliga leveranser.
Drönare tampas dock fortfarande med en uppsättning av andra problem, vilket kan hindra att de får en allmän acceptans.
En begränsning med att använda drönare är de måste uppfylla strikta och regulatoriska krav för att hantera många av de utmaningarna de medför–
drönare som kraschar, kapas, försvinner etc. Dessutom, på en rent operativ plan, erbjuder
drönare inte precis vad vi kan kalla "last-mile-leverans"
Drönare, även om de är extremt användbara när det är nödvändigt att ta den kortaste möjliga vägen till en destination, kanske inte är särskilt praktiska för alla kunder eller alla typer av leveranser.
Men är robotar bättre än drönare?
Att få produkter levererade från luften är fortfarande ett nytt koncept, särskilt för oss i Sverige.
Leverans med drönare kräver att mottagaren går utomhus för att ta emot en leverans (oh, hemska tanke…), särskilt om de bor i ett flervåningshus.
Och såvida inte varorna som har beställts anländer i stort sett omedelbart är det nog inte många som kommer att ge upp bekvämligheten med en riktig hemleverans till dörren.
Detta kommer att vara ännu tydligare när nyhetens behag med drönarleverans försvinner.
Å andra sidan kan en leveransrobot – som den tvåfota robot som tillverkas av
Agility Robotics – erbjuda last-mile-leverans i ordets rätta bemärkelse.
Sådana robotar kan gå i trappor och navigera genom stängda utrymmen för att erbjuda hemleverans till människor. Detta kan inte bara att öka bekvämligheten för kunderna utan kan också visa sig vara avgörande i fall där människor inte kan eller vågar sig ut ur sina hem,
till exempel när kunden är en pensionär utan hjälp eller när det finns en pandemiinducerad nedstängning.
Faktum är att sådana robotar också kan minimera spridningen av infektionssjukdomar, vilket är ett problem när mänskliga leveransmedel är inblandade.
Utrustade med datorseende skulle de också kunna se om varorna de bär är i acceptabelt
skick, vilket är svårt att övervaka med mänskliga operatör.
I framtiden kanske vi inte behöver välja
Som du kan ana har både leveransdrönare och robotar sina respektive fördelar och
begränsningar.
Även om drönare är snabba, kan de inte nå alla platser som en människa eller robot kan.
Och medan robotar kan komma åt stängda områden, kan de inte resa lika snabbt som drönare.
I båda fallen kommer automatisering av last-mile-leverans att kräva stora investeringar från logistikbolag och e-handelsföretag. Initialt kan de nog behöva välja mellan absolut hastighet och absolut bekvämlighet när de väljer mellan leveransrobotar och drönare.
Men när kostnadsskillnaderna för båda dessa tekniker blir snarlika är det nog inte helt ovanligt med en hybridflotta av robotar på marken och drönare i luften.
Även om ingen av våra samarbetspartners erbjuder leverans med drönare eller robot i dagsläget så ser
vi på Fraktus ändå med spänning fram emot teknikutvecklingen inom logistikvärlden.