Professionellt och kundfokuserat, det är hur Senab upplever sitt långa samarbete med Fraktus som logistikpartner. Senab är en av Nordens ledande leverantörer av inredning för offentlig miljö med fokus på kontor, hotell, restaurang och butik. Deras mål är att stärka kundernas varumärken och skapa framtidens mötesplatser – höga mål kräver smarta lösningar.

I 40 år har Senab varit verksamma i sin bransch. Deras sändningar är inte homogena utan de skiljer sig i storlek, avsändningsort och land. Att hitta den optimala lösningen för varje sändning är ett tidskrävande jobb. I takt med att Senab växte och sändningarna ökade betydligt insåg Senab att det fanns en stor förbättringspotential inom logistiken i företaget. De behövde en logistikpartner som kunde ta hand om transporterna från A till Ö.

– Det tog mycket tid för oss att hantera och administrera alla sändningar och att något behövde förändras var ett faktum, säger Maria Skarp, Kommersiell inköpare på Senab AB.

Idag är det Fraktus som har ansvaret för att varje sändning får rätt logistiklösning och att allting flyter på effektivt och strukturerat. För Senab blir det både tids- och kostnadseffektivt att inte behöva hitta det bästa fraktalternativet för alla sändningar. Den administrativa hanteringen blir mycket enkel och effektiv då alla kostnader kommer i en och samma samlingsfaktura.

– Om vi skulle avbryta vårt samarbete med Fraktus skulle vi behöva anställa två personer på heltid, och bygga upp en hel logistikavdelning, säger Maria.

Att såväl Senab som underleverantörer har egna inlogg i Fraktus portal förenklar administrationen ytterligare. På så sätt kan underleverantörerna boka frakten direkt i portalen. Senab kan med hjälp av kontrollverktyg i portalen se alla bokningar och leveranser och därmed ha full kontroll på vad som händer.

– I de fall då leverantörerna inte vet hur dem ska boka tar Fraktus kontakt med leverantören och hjälper till med bokningen, säger Maria.

Med många sändningar är det kvalitet som håller i längden, det är en av anledningarna till samarbetet med Fraktus. En annan anledning är att de är bra på krishantering. Om något oförutsägbart händer gör Fraktus alltid sitt yttersta för att slutkunderna inte ska drabbas. Att samarbeta med Fraktus är av stort värde för Senab, det har bidragit till omfattande förändringar affärsmässigt och med smartare logistiklösningar har de kunnat lyfta marginalerna.

– Med bakgrund av vår breda leverantörsflora, som är spridd i flera länder, behöver vi inte själva jaga det bästa alternativet utan det gör Fraktus åt oss. Det sparar tid och pengar och ger oss möjligheten att tillsammans med våra kunder skapa framtidens mötesplatser på ett bra och smidigt sätt, avslutar Maria Skarp.