Nyheter

“Tack vare Fraktus kan vi vara pionjärer inom e-handel”

“Tack vare Fraktus kan vi vara pionjärer inom e-handel”

Två Johan, bröderna Nyström och en Anders grundade 2004 Johan & Nyström med en stark vision om att göra kaffevärlden bättre. Företaget rostar idag över 700 ton kaffe och värnar då som nu om hållbarhet och kvalitet från planta till kopp. Nu dubblar de tillverkningen och tar dessutom steget in i e-handeln.

– För oss är det ett otroligt enkelt och självklart val att sköta våra frakter genom Fraktus. Vi vill vara pionjärer och med Fraktus kan vi vara det även inom e-handel, säger Oskar Garberg, e-handelsansvarig på Johan & Nyström.

Redan från början visste grundarna av Johan & Nyström att de ville göra saker och ting bättre. De ville tillverka kaffe som var av riktigt god kvalitet och de ville skapa ett företag som fungerade på bästa sätt. Så när de inledde ett samarbete med Fraktus för fem år sedan kändes det helt rätt, berättar Lars Lundqvist, logistikansvarig på Johan & Nyström:
– Vi är specialister på kaffe medan Fraktus är experter på frakter. Med den här lösningen har vi kunnat fokusera på det vi gör bäst och fortsatt att göra framsteg.

Idag ägs Johan & Nyström av världens största kaffeorganisation och omsätter 150 miljoner om året. Lars menar att Fraktus har underlättat expansionen på flera plan. På lagret sköts nu alla fraktbokningar via Fraktus portal. Det är så användarvänligt att alla anställda kan använda det och mallarna är skräddarsydda för företagets behov. Till skillnad från innan har de nu endast ett bolag de behöver kommunicera med.
– Att hålla på med spårning av gods och reklamationer är tidskrävande och jobbigt. Transportbolagen har dessutom ofta långa telefonköer. Idag ringer jag bara till Fraktus som svarar direkt och de löser det. Vi upplevde en väsentlig skillnad och jag skulle aldrig vilja byta tillbaka som det var förut, säger Lars.

Johan & Nyström rostar sitt eget kaffe i Stockholm och säljer det till caféer och återförsäljare över hela Sverige och utomlands. De har fem kombinerade konceptbutiker och caféer i Stockholm och Helsingfors och även en téavdelning inom företaget. Tillverkningen har legat på 700 ton kaffe om året och i augusti kommer den volymen att öka till det dubbla. I dagarna har man precis flyttat sin verksamhet från Tullinge till nybyggda lokaler på 3 500 kvm i Länna.
– Vi har gått från cirka 350 pallplatser i lagret till 900. I höst kommer det dra igång en stor upphandling och vi kommer att skeppa till alla nordiska länder. Fraktus hjälper oss att hitta den bästa lösningen i denna satsning vilket är till stor hjälp för oss, berättar Lars.

Oskar Garberg som är ansvarig för den nya e-handelsatsningen håller med om att Fraktus är mer än en fraktleverantör:
– E-handel är på något sätt nytt för alla och det är en fascinerande bransch att ge sig in i. Vi har fått utmärkt support och handledning av Fraktus. De är proaktiva och arbetar ständigt med kommande lösningar som kommer bli ännu bättre. Samarbetet med Fraktus känns bra, öppet och spännande och vi utvecklas tillsammans, berättar Oskar.

Både Lars och Oskar framhåller flexibiliteten som en styrka. Uppstår behov av nya fraktsätt i framtiden är det enkelt att koppla på dem. I dagarna integrerar Johan & Nyström sitt nya lagerhanteringssystem med Fraktus fraktportal. Det innebär att de slipper manuellt arbete med att skriva in information flera gånger och det minskar risken för fel. Kundinformation kommer istället att tas direkt från ordern till etikettutskrivning och transportbokning.
– Jag kan varmt rekommendera Fraktus. De är duktiga och har hjälpt oss enormt mycket, avslutar Oskar.

“Fraktus support är helt fantastisk!”

“Fraktus support är helt fantastisk!”

Som producent och totalleverantör av avancerade elektriska och elektroniska system  blir det många frakter för DeltaNordic. Komponenter levereras dagligen till deras tre verkstäder och färdiga produkter skickas ut till kund.

– Vi är ett medelstort företag och har ingen anställd enbart för att sköta frakter. Att ha en samarbetspartner som är expert på just frakt och logistik har varit en styrka för oss, säger Philip Magnusson, Logistic & Purchasing Manager, DeltaNordic.

Sedan 1949 har DeltaNordic producerat producerat elskåp och avancerad elektronik. Huvudkontoret ligger i Örnsköldsvik och företaget har kontor även i Kungsängen och Kina. Idag är de över hundra anställda och omsätter omkring 210 miljoner kronor.

Philip är baserad på DeltaNordic i Kungsängen. Han berättar att när företaget såg över sina frakter upptäckte de en hel del brister:
– Vi hade ganska höga priser och många olika fakturor att hantera. Dessutom var det trög support på många av transportbolagen som vi använde oss av. Vi behövde effektivisera och få ner priserna, berättar han.

De bestämde sig för att prova Fraktus. Fyra år senare är de mer än nöjda med samarbetet:
– Frakterna har blivit billigare i och med att vi kan köra på Fraktus centralavtal. Men den största vinsten gör vi genom att vi sparar tid och resurser genom bokningssystemet. Det underlättar enormt i vårt dagliga arbete.

Philip menar att effektiviteten har ökat tack vare att de nu har en helhetsleverantör och får allt på samlingsfaktura. Han är också nöjd med kundbemötandet:
– Det har visat sig att deras support är helt fantastisk! Vi får alltid supersnabb feedback i alla fraktfrågor, till skillnad från tidigare. Fraktus har en drivkraft att hela tiden bli bättre och ligga steget före, där är de riktigt vassa. Om de exempelvis ser att en annan transportör än den vi använder för tillfället skulle passa oss bättre är de snabba att rekommendera det.

Implementeringen till det nya systemet gick smidigt – “de gjorde i princip hela jobbet åt oss”, berättar Philip. När DeltaNordic numera får in nya leverantörer hör de bara av sig till Fraktus. De i sin tur kontaktar leverantören och ser till att de kan skicka på samma avtal.

Nyligen fusionerades DeltaNordics tre produktionsenheter till ett enda bolag. Det innebar att även kontoret i Örnsköldsvik kunde koppla på Fraktus lösning. Liksom det utländska kontoret.
– Fraktus har varit en mycket bra partner för oss i Kina. De har hjälpt oss mycket där, bland annat med tullfrågor, säger Philip.

Något annat som DeltaNordic ser som en klar fördel är möjligheten att koppla Fraktus portal till sitt eget affärssystem.
– Vi räknar med att göra det inom kort. Det blir nästa naturliga steg i effektiviseringen av vår logistik som vi startat i och med det här samarbetet. Vi kan verkligen rekommendera Fraktus till andra företag som vill spara tid och pengar, avslutar Philip.

Fraktus stödjer ”Säkra varje unge” för att skydda barn för övergrepp

Fraktus stödjer ”Säkra varje unge” för att skydda barn för övergrepp

Stiftelsen FTS Säkra Varje Unge är en icke-vinstdrivande organisation med syftet att förhindra sexuella övergrepp på barn och gromning genom förebyggande arbete och gratis utbildningar för alla vuxna, barn och ungdomar i hela Sverige. Stiftelsen är politiskt och religiöst obunden och utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen.

Stiftelsen arbetar främst för att förebygga sexuella övergrepp på barn genom utbildning och information, om ett ämne som måste diskuteras öppet med respekt för alla barns lika värde. Att alla barn som någonsin blivit kränkta eller sexuellt utnyttjade ska våga be om hjälp. Inga barn ska behöva skämmas eller känna hopplöshet.

Vi vuxna har ett ansvar att skydda våra barn och där vill vi visa vårt stöd!

DHL Freight minskar sina utsläpp med hälften!

DHL Freight minskar sina utsläpp med hälften!

DHL är en av våra största samarbetspartners, därför är det extra roligt att de har lyckats minska sina utsläpp med hälften. DHL Sverige har uppnått en klimatreduktion på 54 procent.

– Det här är en fantastisk utveckling som möjliggjorts genom byte av fossila till förnyelsebara bränslen och då till främst HVO som producerats av tallolja och slaktavfall. DHL vill ligga i framkant och var först ut med att testa HVO100 i våra lastbilar, säger Ylva Öhrnell miljöchef på DHL Freight i ett pressmeddelande.

Läs hela pressmeddelandet från DHL här ››

Viktig information till våra kunder!

Viktig information till våra kunder!

Fredagen den 19/5 är sista dagen för den gamla inloggningen. Därefter kommer all inloggning att ske via ”Mina sidor”. Där kan du även se fakturor och beräkna fraktpriser.

Hör av dig till vår kundservice på 08-51514310 eller kundservice@fraktus.se om du har frågor eller behöver hjälp med den nya inloggningen.

Ett system, en faktura, en kundsupport – därför valde Gigasense att samarbeta med Fraktus

Ett system, en faktura, en kundsupport – därför valde Gigasense att samarbeta med Fraktus

 

Gigasense är en global aktör med tio anställda baserat i Åkersberga utanför Stockholm. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa säkerhetsprodukter för lyft- och kranindustrin.
– För oss är det oerhört fördelaktigt med en aktör som bevakar marknaden åt oss, säger Henrik Westén, inköps- och kvalitetsansvarig Gigasense.

Läs mer om hur Fraktus hjälper Gigasense »

Dryck STHLM valde Fraktus som helhetsleverantör

Dryck STHLM valde Fraktus som helhetsleverantör

Företaget Dryck STHLM importerar och säljer alkoholfria drycker till bland annat Systembolaget, restauranger, barer, caféer och tar nu även steget mot dagligvaruhandeln. Deras känsliga glasflaskor fraktas ofta långa vägar genom Europa.

– Att hitta ett pålitligt fraktbolag var avgörande för vår verksamhet. För vår del går allting genom Fraktus sedan nästan sex år tillbaka och det är vi väldigt nöjda med, säger David Lagnetoft, grundare och vd på Dryck STHLM.

Läs hela intervjun med David Lagnetoft här »

Sista inlämningsdatum för DHL med leverans innan julafton

Om du vill att din sändning ska komma fram till din mottagare innan julafton bör du ta hänsyn till sista inlämningsdatumen nedan;
DHL SERVICE POINT Inrikes Tisdag 20/12*
DHL PARCEL CONNECT Finland, Baltikum, Danmark Fredag 16/12
DHL PARCEL CONNECT Övriga länder (exkl Norge) Onsdag 14/12
DHL HOME DELIVERY, DHL STYCKE, DHL PALL & DHL PAKET Fredag 16/12
*Till vissa orter gäller längre leveranstid. Se tidtabell.

Snart är det december med allt vad det innebär

Veckorna före jul brukar vara hektiska och kapaciteten hos transportbolagen är begränsad. Var ute i god tid för att undvika onödiga förseningar. Det är fortfarande problem i Göteborgs hamn även om det blir bättre och bättre. Även vädret kan påverka dagarna fram till jul så det är mycket att ta hänsyn till.

Kontakta oss eller fyll i formuläret för offert!

1Vad?
2Var?
3Vem?

Bli kund och börja boka frakt. Fyll i formuläret eller ring 08-515 143 10 så hjälper vi dig! Vi tar fram bra transportalternativ som du själv bokar enkelt och tryggt med ramavtal.Nästa ›

‹ FöregåendeNästa ›