I snart åttio år har Risenta försett svenskarna med hälsosamma matvaror i form av fröer och andra hälsosamma torrvaror. Råvarorna köps in från hela världen och blandas och paketeras i Rotebro utanför Stockholm.

– För oss är det extremt viktigt att ha en gemensam kanal för alla transporter. Med Fraktus plattform bokar vi samtliga biltransporter från Europa vilket sparar enormt mycket tid för oss, säger Magnus Lindgren, logistikansvarig på Risenta.


När Uno Grindby drog igång familjeföretaget Risenta på 40-talet var utbudet av hälsokost i Sverige begränsat. Uno reste själv runt i världen för att hitta de bästa råvarorna och ordna transport hem till Sverige. Sedan 2015 ingår Risenta i den finska livsmedelskoncernen Paulig tillsammans med andra varumärken som till exempel Santa Maria.
– Vi jobbar på daglig basis med leveranser från hela världen, utom Australien. Risenta har cirka fyrtio anställda och omfattande import så vår utmaning var att optimera frakterna utifrån våra begränsade resurser, berättar Magnus Lindgren, logistikansvarig på Risenta.

Att ta in en extern samarbetspartner visade sig bli en lyckad lösning som passade företaget perfekt.
– Om vi själva hade köpt den bästa leverantören för varje linje hade vi haft otroligt många kontaktytor. Nu har vi samlat allt med Fraktus. Det sparar tid. Dessutom har det visat sig att det är prisvärt eftersom Fraktus är en betydligt större fraktköpare än Risenta så de får bra priser.

Risenta har nu haft lösningen i ungefär fem år. Magnus berättar att de i princip har daglig kontakt med Fraktus som med tiden lärt känna deras företag på djupet.
– Jag värdesätter att alla på Fraktus känner till Risenta. När jag ringer vet jag att den jag pratar med känner till hur vårt företag fungerar och vad vi behöver.

Sedan 2011 har Risenta fördubblat sin omsättning – mycket tack vare sin långa erfarenhet och känsla för vad folk efterfrågar inom hälsokost. När trenden svängde mot mer bönor och fröer var Risenta inte sena med att erbjuda nya produkter som bönpasta, granola och chiafrö.
– Idag är vi uppe i ungefär sju sändningar i veckan i snitt beroende på period. Då är det viktigt att allt flyter på. Det kan röra sig om allt från en full bil från Tyskland till två pallar från Holland som lastas om på vägen. Bra leveransaviseringar är något vi alltid uppskattar och efterfrågar.

Risenta sköter sina egna bokningar med hjälp av Fraktus bokningsportal som Magnus beskriver som enkel och smidig att använda. Fraktus sköter numera allt det administrativa kring frakterna.
– Det här sparar otroligt mycket tid för oss på Risenta. Vi skulle helt enkelt inte mäkta med att köpa frakter på respektive linje, avslutar Magnus.